Merkelig vær i Tokyo er en rørende og vakker historie om usannsynlig og særegen kjærlighet. Den som oppstår stille og nesten umerkbart, og som er sterkere enn man skulle tro.

Hiromi Kawakami

Merkelig vær i Tokyo

Forlaget Press

Roman

Oversatt av Magne Tørring

Romanen handler om 38 år gamle Tsukiko som, når hun ikke er på jobb, vandrer rundt i Tokyos gater og går på bar for å drikke sake. Alene. En kveld møter hun tilfeldigvis en tidligere lærer av henne, som hun bare kaller Sensei, fordi hun ikke husker hva han egentlig heter. De utvikler et annerledes og helt særegent forhold, som bygger på tilfeldige møter på baren, samtaler over sakekarafler, men like ofte gjennom den samtykkende stillheten mellom de to. Også gjennom en sopptur, en utflukt og en kalligrafiutstilling da.

Det er ingen humpete spenningskurve i denne historien. Alt beveger seg sakte og bedagelig, og det tar lang tid før hovedpersonene selv omfavner følelsene de har for hverandre, og det oppstår en helt spesiell kjærlighet. Det blir ikke kjedelig av den grunn, for man lurer hele tida på hva som skjer videre med de to. Og innimellom får vi et innblikk i sjalusi og tvil, som kunne ha satt hele forholdet deres på spill, men som likevel bare blir en parantes i historien. Og stadig vekk kommer de tilbake til hverandre, og stadig vekk håper man så veldig at det skal bli de to.

Merkelig vær i Tokyo av Hiromi Kawakami

Flere ganger tar jeg meg selv i å kunne ønske at jeg var Tsukiko. Delvis på grunn av hennes væremåte, hennes særheter, at hun svarer ”hm” når hun ikke har noe annet å svare, og at hun går alene på bar. Og hvem vil vel ikke sitte og drikke under blomstrende kirsebærtrær? Men også på grunn av stemningen i historien, og hvordan forfatteren legger den fram for oss gjennom et vakkert språk, og den fintfølende blandingen av det såre og det humoristiske.

Jeg blir, som så mange andre, tiltrukket av det eksotiske ved den japanske kulturen, av hvordan menneskene forholder seg til hverandre, hvordan de snakker til hverandre og ikke minst på grunn av maten. For maten er helt klart en viktig faktor i denne historien helt fra begynnelsen av. Tsukiko blir nysgjerrig på Sensei fordi han liker akkurat de samme tingene som henne selv, og ofte er det den felles interessen for god mat (og sake), som knytter de tettere sammen. Disse små detaljene er det som gjør denne romanen så utsøkt som det den er.

Hiromi Kawakami sammenlignes mange steder med Haruki Marakami, jeg har ikke lest noe særlig av Murakami, og kan derfor ikke si noe om det. Det jeg derimot kan si er at Merkelig vær i Tokyo ga meg en varm og givende leseopplevelse. Og jeg skulle ønske jeg kunne blitt i dette universet, blant sake og tofu, så mye lenger.