Barne- og ungdomsbøkerBokanmeldelser

Fem barne- og ungdomsbøker du nå kan putte i lomma

Karoline1 comment185 views
Bobla av Siri PettersenFoto: Gyldendal Norsk Forlag

Det er ikke bare i voksenbokverdenen at mange bøker nå kommer i pocketutgave. Også blant barne- og ungdomsbøkene har mange av fjortårets favoritter nå kommet i et format som er lettere å ta med seg i sekken eller lese liggende på et badehåndkle på ei strand. Her er et lite knippe av bøkene jeg ikke nøler med å anbefale til de yngre leserne.

1. Bobla av Siri Pettersen

Bobla av Siri Pettersen i pocketutgave

Forfatteren som brakdebutert med fantasytrilogien Ravneringene, ga i fjor ut en bok beregnet for målgruppa 9-13 år (eller alle fra ”ti til hundre” som forlaget påstår). Bobla handler om Kine som er skikkelig lei av hele drittplassen hun bor på. Hun blir mobba, og føler at alle er imot henne. Etter en spesielt shitty dag befinner hun seg på kirkegården hvor hun finner en glasskule. Den viser seg ganske snart å ikke være en hvilken som helst glasskule. Det er en magisk kule som vokser seg til en stor boble, og inni bobla bort det en diger tøydukke. Det tar ikke lang tid før Kine også befinner seg inni bobla, og bobla kan fly. Kine kan endelig gjøre det hun lenge har drømt om. Rømme sin vei fra alt. Jeg falt for denne boka fra første side. Språket til Pettersen gjør handlingen troverdig og lett gjenkjennelig.

2. Hjertet er en knyttneve av Ingrid Ovedie Volden

Hjertet er en knyttneve av Ingrid Ovedie Volden i pocketutgave

Hjertet er en knyttneve, en av de mest omtalte barne- og ungdomsbøkene av fjoråret, er nå å finne i pocketutgave. Den handler om Oliver og Aline, som går i samme klasse. Aline har nettopp flytta til byen, og har inngått en pakt med bestevenninna på det tidligere bostedet at hun ikke skal få noen nye venner. Gjennom hver sine kapitler nærmer de seg hverandre sakte, men sikkert, og med litt hjelp fra et skoleprosjekt kommer de helt innpå hverandre. Ender de til slutt opp sammen?

Jeg tør å påstå at det ikke ble utgitt en søtere kjærlighetshistorie i 2017, verken blant voksen- eller barnebøkene. Gjennom hele boka tok jeg meg i å sitte med et svakt smil om munnen. Et sånt et som man kan skimte hos en medpassasjer som leser en SMS, og som ikke klarer å undertrykke det lille smilet som rommer så mye. Samtidig som det kan bestå av noe mørkere. For det ligger ofte en liten undertone av tvil, sorg, lengsel, eller kanskje smerte i sånne smil.

3. Keeperen og havet av Maria Parr

Keepren og havet av Maria Parr i pocketutgave

I fjor kom det endelig en ny bok om Lena og Trille. Det var en fryd å komme tilbake til Knert-Matilde, denne lille plassen hvor det skjer mer enn man skulle tro. Det er en helt unik stemning i bøkene til Maria Parr. I Keeperen og havet befinner Lena og Trille seg på grensa mellom barn og ungdom. Og samtidig som de fortsatt har lyst til å gjøre alle barnegreiene, kjenner de på usikkerheten som følger med det å bli og å være ungdom. Nå som boka er å finne i pocketutgave er det hvert fall ingen grunn til ikke å lese den.

4. Arvingene og den tvilsomme onkelen av Gareth P. Jones

Arvingene og den tvilsomme onkelen av Gareth P. Jones

Noen av de fineste formidlingsøyeblikkene jeg har hatt i boksjappa de siste ukene er takket være bøkene til Gareth P. Jones. Ofte går det knapt en dag før foreldre er tilbake i butikken for å kjøpe inn den neste boka i serien om Arvingene.

Det var altså en etterlengta oppfølger som kom i fjor og som nå har kommet i pocketutgave. De foreldreløse tvillingene Lorelli og Ovid Thorntwaite har lenge hatt våpenhvile, og begynt å leve et vanligere liv med venner og skole, når de får en onkel på besøk. Og det er etter at han har flytta inn at merkelige ulykker begynner å skje i huset. Dette er mørk humor på sitt beste, og bøker jeg ville ha digga da jeg selv var fra 9-13 år gammel.

5. Herman Hule: På eventyr i Dinosaurdalen av Kyle Mewburn

Herman Hule: På eventyr i Dinosaurdalen av Kyle Mewburn i pocketutgave

Jeg elsker alt som har med dinosaurer å gjøre, og da kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at jeg også digger bøkene om Herman Hule. I denne pocketutgaven får man attpåtil tre i historier i én bok, sånn at man slipper å løpe til bokhandelen når ungen har lest ut den første historien på en time eller to. Her er det mye fart og spenning for barn fra 6-9 år. Herman må bekjempe både T. Rex og flygeøgler for at familien skal unngå å bli spist.