Barne- og ungdomsbøkerBokanmeldelser

ARKs barnebokpris 2018: En himmel full av skyer

Karoline22 views
arks-barnebokpris-nominerte-2018

Nå er det ikke lenge til ARKs barnebokpris for 2018 skal kåres av 10 000 femte– sjette–og sjuendeklassinger fra skoler over hele landet. I den forbindelse tenker jeg at det kan være aktuelt å ta en nærmere titt på de nominerte bøkene. I dette innlegget ser jeg nærmere på En himmel full av skyer av Arne Svingen.

En himmel full av skyer handler om Henrik som får en av de verste beskjedene han kan få. I stedet for å sette seg ned og gi opp, bestemmer han seg for at han skal redde miljøet på kloden. Med ingen tid å miste legger han en drastisk plan for å redde kloden før det er for sent. En plan som blant annet innebærer å tiltrekke seg selve statsministerens oppmerksomhet. På veien mot målet får han nye venner og knytter sterkere bånd til de som allerede er i livet hans.

En himmel full av skyer av Arne Svingen
Gyldendal Forlag

Verdens beste bok?

Her om dagen hørte jeg en ung kunde fortelle med stor entusiasme til sin mor at En himmel full av skyer er verdens beste bok. Jeg ville kanskje ikke brukt helt de samme ordene selv, men hun har rett i at dette er en veldig bra bok. Samtidig som historien har et veldig godt budskap, er En himmel full av skyer en spennende og humoristisk bok. Fordi Henrik ikke har noe å miste krysser han grenser som ikke alle andre ville krysset. Han gjør til og med ting som balanserer på kanten av loven. Og samtidig som vi heier på Henrik er vi redde for at han skal gå for langt.

Selv om jeg syns boka tar opp et viktig tema, tar jeg meg selv i å bli litt oppgitt over hvilken oppmerksomhet forskjellige miljøsaker får. Jeg rakk å lure på hvor det ble av motstanden mot kjøtt før også det ble nevnt. Og innimellom får jeg følelsen av at Henrik er miljøhelt på egne premisser. Kanskje kan vi unnskylde han med at målet helliger middelet. Og Henrik gjør tross alt mer enn det mange av oss andre gjør. Likevel håper jeg ikke at leserne tror at Henriks metode er den rette veien å gå. Selv om vi kan lære og bli inspirert av han.

Høyaktuelt tema

Jeg føler nesten at jeg ikke kan skrive om En himmel full av skyer uten å nevne 15 år gamle Greta. Den svenske jenta har i flere uker streiket for klimaet. Også Greta var misfornøyd med hvor lite oppmerksomhet klimaspørsmålene har fått innen politikken. Og selv om hun ikke går like drastisk til verks som Henrik, tror jeg hun er så nærme som man kan komme. En himmel full av skyer er tross alt en fiktiv historie.

Det er ikke sånn at vi mangler historier og litteratur om miljø, men En himmel full av skyer er et godt bidrag til denne litteraturen. Jeg håper barn og unge som leser den vil bli inspirert og motivert, og at de igjen kan påvirke foreldregenerasjonen. For selv om vi ikke har det like travelt som Henrik, har vi ingen tid å miste.

Les flere anmeldelser av bøkene som er nominert til ARKs barnebokpris her.